بررسی قطعات

سیستم تعلیق خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

سیستم جلوبندی ماشین

در خودروهای مدرن، چندین بخش و سیستم مکانیکی با هم کار می کنند تا سواری نرم و ایمنی را تضمین کنند. با این که رانندگان در رابطه با چرخ های خودرو، سیستم فرمان، و ترمزها اطلاعاتی دارند، ولی اغلب چیزی در مورد سیستم تعلیق و عملکرد آن نمی دانند. با فروشگاه لوازم یدکی خودرو فراز پارت همراه شوید تا بدانید سیستم تعلیق خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

مدت زمان تخمینی مطالعه: 11 دقیقه

عملکرد سیستم تعلیق خودرو و انواع آن

سیستم تعلیق یا جلوبندی خودرو چیست؟ این سوال بسیاری از علاقمندان به مسائل فنی خودرو می باشد. در واقع سیستم تعلیق خودرو ضربات را جذب می کند و چرخ های ماشین را هنگام عبور از ناهمواری ها به سمت زمین فشار می دهد. این بخش حیاتی خودرو شامل لاستیک ها، فنرها، کمک فنرها و اجزای اتصال بدنه خودرو به چرخ ها می شود. بدون هر یک از این قطعات سیستم جلوبندی خودرو، نمی توان رانندگی با کیفیتی را تجربه کرد و یا اتومبیل را تحت کنترل گرفت. با اینحال، گاهی رانندگان اهمیت سیستم تعلیق را نادیده می گیرند.

سیستم تعلیق خودرو


به طور کلی دو نوع سیستم تعلیق وابسته و مستقل وجود دارد و اغلب خودروهای مدرن به سیستمی از نوع دوم مجهز می باشند. هرچند شما نیازی به اطلاعات تخصصی در این زمینه ندارید، ولی بد نیست نگاتی را درباره این دو نوع سیستم تعلیق خودرو بدانید. سیستم وابسته دارای اجزای کمتری می باشد. بزرگترین تفاوت آنها در اکسلی ست که چرخ های چپ و راست را به هم متصل می کند. اگر دست اندازه های جاده ای، تایر سمت چپ را رو به بالا هل بدهد، لاستیک سمت راست همزمان با آن رو به بالا حرکت خواهد کرد. سیستم تعلیق وابسته یا یکپارچه ارزان تر می باشد و معمولا در خودروهای سنگین مورد استفاده قرار می گیرد. جدای از این تفاوت ها، هر دو سیستم تعلیق مستقل و وابسته دارای اجزای مشترکی مثل فنر و کمک فنر می باشند.

در سیستم تعلیق مک فرسون یا مستقل، هر یک از چرخ ها دارای فنر و کمک فنر مختص به خود می باشند. بدون اکسلی که آن را به چرخ در سمت دیگر متصل کند. فنرها با توجه به شرایط جاده فشرده و باز می شوند و وزن خودرو را تحمل می کنند. کمک فنرها، اویل پمپ هایی هستند که حرکت کوئل ها را آسان می کنند. در نتیجه رانندگی نرم و روانی تجربه خواهید کرد. فن معمولا به دور کمک فنر می پیچد و این دو بخش سیستم تعلیق به طور جدا از هم نصب نمی شوند.


جلوبندی و تعلیق خودرو

اجزای تشکیل دهنده سیستم جلوبندی خودرو کدامند؟

به طور کلی، یک سیستم تعلیق خودرو از چندین جزء تشکیل شده و هر قطعه کاربرد مختلفی دارد. در اینجا به معرفی اجزای مختلف سیستم جلوبندی خودرو می پردازیم:

  • فنر: فنرها نقش مهمی در این سیستم ایفا می کنند. وظیفه اصلی این فنرها جذب یا خنثی ساختن ضربات ناشی از اصطکاک جاده با چرخ های خودرو می باشد. اگر فنر نباشد، خودرو با ثبات حرکت نمی کند.
  • کمک فنر: این قطعات باعث کاهش حرکات بیش از حد فنرها می شوند. در هر یک از این کمک فنرها یک مخزن پر از روغن وجود دارد. این روغن زمانی که پیستون داخل سیلندر کمک فنر به حرکت در می آید، نوسانات فنر را جذب می کند.
  • سیبک: این قطعه بارهای جانبی و افقی روی خودرو را تحمل می کند. همچنین هنگام دور زدن، به عنوان یک محور چرخش عمل می کند. این سیبک دارای روغنی می باشد که باعث روغنکاری قسمت های در حال اصطکاک می شود.
  • میل تعادل: میل تعادل هنگام چرخش خودرو، به حفظ تعادل بدنه کمک می کند. هنگامی که ماشین دور می زند، یک نیروی گریز از مرکز ایجاد می شود. هنگامی که خودرو در سرعت بالا می چرخد، نیروی گریز از مرکز بیشتری ایجاد می شود. این نیرو گاهی در چرخش ناگهانی میتواند باعث واژگونی شود. میل تعادل باعث ثبات خودرو می شود.
  • استرات بار: استرات بار وظیفه نگهداشتن بازوی تحتانی را بر عهده دارد. در نتیجه چرخ های جلو میتوانند به درستی حرکت کنند.
  • بوش: بوش ها به قطعاتی لاستیکی گفته می شود که بین قطعات قرار می گیرد و از سایش آنها با یکدیگر جلوگیری می کند.
  • طبق: قطعه ای می باشد که بدنه خودرو را به سیستم تعلیق متصل می کند که یک سمت آن سیبک و سمت دیگر بوش قرار دارد.

سیستم جلوبندی و تعلیق ماشین

سیستم جلوبندی چگونه کار می کند؟

سیستم جلوبندی خودرو شما از سه جزء اصلی کمک فنر، فنر و ضربه گیر تشکیل شده است. قطعا نام کمک فنر و ضربه گیر به گوشتان خورده است ولی آیا میدانید وظیفه آنها چیست؟ آنها نه تنها سواری نرم و راحتی فراهم می کنند بلکه هدایت و کنترل وسیله نقلیه را برای شما میسر می سازند. بدون وجود کمک فنر و ضربه گیر در خودرو، شاهد تکان ها و پرش های نابجای زیادی خواهید بود و رانندگی دشوار می شود. در واقع وجود آنها برای عملکرد ایمن خودرو ضروری می باشد. چرا که به گونه ای طراحی شده اند که تایرهای خودرو را روی زمین محکم نگه می دارد و اتومبیل را تحت کنترل شما در می آورد. این سه جزء اصلی سیستم جلوبندی خودرو، حرکت خودرو در جاده های پیچ در پیچ، ناهمواری ها و دست اندازها کنترل می کنند. در نتیجه مانع پرش های ناگهانی خودرو می شوند.


جلوبندی و تعلیق

نشانه های خرابی سیستم تعلیق خودرو کدامند؟

با گذر زمان، سیستم تعلیق خودرو بر اثر ضربات متعدد دچار فرسودگی و ساییدگی می شود و نیاز به تعمیر پیدا می کند. برخی از رانندگان به اشتباه تصور می کنند که سیستم جلوبندی خودرو فقط با رانندگی نرم و روان مرتبط می باشد. در نتیجه مثل سایر قسمت ها، نیازی به تعمیر و نگهداری چندانی ندارد. در حالی که خرابی سیستم تعلیق میتواند بر کنترل و هدایت وسیله نقلیه به ویژه هنگام دور زدن و یا توقف کردن، موثر باشد. از کجا بدانیم که زمان تعمیر این سیستم فرا رسیده است؟ خودرو خودش به شما هشدار می دهد! در اینجا به علائم خرابی سیستم تعلیق و جلوبندی به طور خلاصه اشاره می کنیم:

  • کشیده شدن خودرو به طرفین هنگام دور زدن: با خرابی سیستم جلوبندی، شما متوجه خواهید شد که وسیله نقلیه به طرفین کشیده می شود. این بدان معناست که کمک فنرها دیگر قادر به ثابت نگه داشتن بدنه خودرو در برابر نیروی گریز از مرکز نیستند. در نتیجه خطر واژگونی افزایش می یابد.
  • شیرجه رفتن خودرو هنگام ترمز گرفتن: وقتی ضربه گیرها فرسوده شوند، خودرو هنگام ترمز گرفتن به سمت جلو کشیده می شود. این مسئله میتواند در توانایی شما در متوقف ساختن خودرو تاثیر بگذارد.
  • ساییدگی ناهموار لاستیک ها: نگاهی به لاستیک های خودرو بیاندازید. اگر متوجه شدید که آج لاستیک ها به صورت ناهماهنگ دچار سایش شده است، سیستم تعلیق مشکل دارد. در واقع این سیستم قادر به صاف نگه داشتن خودرو نیست و در نتیجه فشار نامنظمی به تایرها وارد می کند.
  • خرابی کمک فنرها: به زیر خودرو نگاهی بیاندازید و از سالم بودن کمک فنرها و استرات مطمئن شوید. اگر کمک فنرها روغنی و چرب به نظر می رسند، احتمالا دچار نشتی شده اند. بنابراین باید در اولین فرصت برای تعویض کمک ها اقدام کنید.
اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو کدامند؟

فنر: فنرها نقش مهمی در سیستم تعلیق خودرو ایفا می کنند. وظیفه اصلی این فنرها جذب یا خنثی ساختن ضربات ناشی از اصطکاک جاده با چرخ های خودرو می باشد. اگر فنر نباشد، خودرو با ثبات حرکت نمی کند.
کمک فنر: این قطعات باعث کاهش حرکات بیش از حد فنرها می شوند. در هر یک از این کمک فنرها یک مخزن پر از روغن وجود دارد. این روغن زمانی که پیستون داخل سیلندر کمک فنر به حرکت در می آید، نوسانات فنر را جذب می کند.
سیبک: این قطعه بارهای جانبی و افقی روی خودرو را تحمل می کند. همچنین هنگام دور زدن، به عنوان یک محور چرخش عمل می کند. این سیبک دارای روغنی می باشد که باعث روغنکاری قسمت های در حال اصطکاک می شود.
میل تعادل: میل تعادل هنگام چرخش خودرو، به حفظ تعادل بدنه کمک می کند. هنگامی که ماشین دور می زند، یک نیروی گریز از مرکز ایجاد می شود. هنگامی که خودرو در سرعت بالا می چرخد، نیروی گریز از مرکز بیشتری ایجاد می شود. این نیرو گاهی در چرخش ناگهانی میتواند باعث واژگونی شود. میل تعادل باعث ثبات خودرو می شود.
استرات بار: استرات بار وظیفه نگهداشتن بازوی تحتانی را بر عهده دارد. در نتیجه چرخ های جلو میتوانند به درستی حرکت کنند.
بوش: بوش ها به قطعاتی لاستیکی گفته می شود که بین قطعات قرار می گیرد و از سایش آنها با یکدیگر جلوگیری می کند.
طبق: قطعه ای می باشد که بدنه خودرو را به سیستم تعلیق متصل می کند که یک سمت آن سیبک و سمت دیگر بوش قرار دارد.

نشانه های خرابی سیستم تعلیق خودرو کدامند؟

کشیده شدن خودرو به طرفین هنگام دور زدن: با خرابی سیستم تعلیق، شما متوجه خواهید شد که وسیله نقلیه به طرفین کشیده می شود. این بدان معناست که کمک فنرها دیگر قادر به ثابت نگه داشتن بدنه خودرو در برابر نیروی گریز از مرکز نیستند. در نتیجه خطر واژگونی افزایش می یابد.
شیرجه رفتن خودرو هنگام ترمز گرفتن: وقتی ضربه گیرها فرسوده شوند، خودرو هنگام ترمز گرفتن به سمت جلو کشیده می شود. این مسئله میتواند در توانایی شما در متوقف ساختن خودرو تاثیر بگذارد.
ساییدگی ناهموار لاستیک ها: نگاهی به لاستیک های خودرو بیاندازید. اگر متوجه شدید که آج لاستیک ها به صورت ناهماهنگ دچار سایش شده است، سیستم تعلیق مشکل دارد. در واقع این سیستم قادر به صاف نگه داشتن خودرو نیست و در نتیجه فشار نامنظمی به تایرها وارد می کند.
خرابی کمک فنرها: به زیر خودرو نگاهی بیاندازید و از سالم بودن کمک فنرها و استرات مطمئن شوید. اگر کمک فنرها روغنی و چرب به نظر می رسند، احتمالا دچار نشتی شده اند. بنابراین باید در اولین فرصت برای تعویض کمک ها اقدام کنید.

سیستم جلوبندی خودرو چیست؟

در واقع سیستم تعلیق خودرو ضربات را جذب می کند و چرخ های ماشین را هنگام عبور از ناهمواری ها به سمت زمین فشار می دهد. این بخش حیاتی خودرو شامل لاستیک ها، فنرها، کمک فنرها و اجزای اتصال بدنه خودرو به چرخ ها می شود. بدون هر یک از این قطعات سیستم تعلیق خودرو، نمی توان رانندگی با کیفیتی را تجربه کرد و یا اتومبیل را تحت کنترل گرفت. با اینحال، گاهی رانندگان اهمیت سیستم تعلیق را نادیده می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *